יום שלישי, 28 בנובמבר 2017

האם אפשר לגלות לבד את סרטן העור?



גילוי מוקדם של סרטן העור הוא קריטי לשיפור סיכויי החלמה עם כל מחלה ובעיקר עם סרטן העור. למזלם של גברים ונשים בכל רחבי העולם, אחת הדרכים לגלות בשלב מוקדם את סרטן העור היא לבצע בדיקה עצמית. זו בדיקה שמתמקדת במצב השומות שיש על העור ובשינויים שחלים על גבי שומות קיימות. כמו כן, את הבדיקה העצמית ניתן לצרף לבדיקה מקצועית של רופא אחת לשנה. השילוב בין בדיקה עצמית אחת ל-3-4 חודשים לבין בדיקת רופא אמור להעניק אינדיקציה מעולה להתפתחות המחלה בשלבים מוקדמים.

בשביל לגלות לבד את סרטן העור צריך לדעת מה לבדוק על גבי השומה. הסימן החשוב מכולם הוא שינוי בשומה קיימת, כמו למשל גבולות משוננים, לא סדירים ולא ברורים. שינויים כאלה עשויים להופיע גם על גבי שומות ותיקות ולכן יש להיות ערניים אליהם. בנוסף, כדאי לבדוק שינויים שקשורים לגבולות, לגוונים ולגודל של השומה. הסימנים העיקריים הם גבולות לא סדירים של שומות קיימות וריבוי של מעל 3 גוונים. במקביל או לחילופין, סרטן העור עלול להתפתח יחד עם שומה גדולה שקוטרה מעל 6 מ"מ.

מה עושים כשמגלים שומה חדשה?
מלבד האמור לעיל, סימן חשוב נוסף להתפתחות סרטן העור הוא שומה חדשה אצל אנשים מעל גיל 40. זהו גיל שבו באופן עקרוני לא אמורות להופיע שומות ולכן אם מגלים אותן צריך לפנות לבדיקה מקצועית של רופא. את הבדיקה היסודית מבצעים עם או בלי בדיקות דם, לפי ההיסטוריה האישית של המטופל ותוך התייחסות להיסטוריה המשפחתית. לסיכום, אפשר לגלות לבד את סרטן העור אך צריך לעשות בצורה נכונה. חשוב לבצע את הבדיקה באופן תקופתי, לעקוב אחר שינויים ולפנות לרופא בכל שאלה. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה